söndag 2 december 2012

Lillajul med matstök

I fredags kom Tony hem efter att ha jobbat några dagar på Silja Serenade. Tyvärr kom han hem mycket senare än väntat eftersom stormen ställde till med bekymmer för färja och tidtabell. För att överraska honom hade jag kokat ihop ett nytt recept på en trevlig soppa som värmer kropp och själ. Eftersom soppan blev lyckad tänkte jag dela med mig av receptet. Vem vet, kanske det blir en hel kokbok en vacker dag!
 
Emelies krämiga morotssoppa
 
4-5 personer
 
7 morötter
4 små potatisar
1 gul lök
2 små vitlöksklyftor
2 msk smör
6 dl vatten
2 grönsaksbuljong tärningar
1-2 nypor cayennepeppar
1 nypa torkat chilipulver
2 nypor vitpeppar
2 nypor peppar
2 dl grädde
1 burk smetana
+ en skvätt cognac
 
Skär morot, potatis och lök i jämnstora bitar, ju mindre bitar, desto snabbare blir grönsakerna mjuka. Detta i sin tur betyder att smaken av grönsakerna bevaras bättre. Fräs grönsakerna i rikligt med smör, jag lägger till efter hand då det behövs. Lägg sedan till vatten och buljongtärningar, börja med lite mindre mängd vatten och sätt till efter hand. Smaksätt med kryddor, man kan alltid sätta till men aldrig ta bort. Då grönsakerna kokat så att de är mjuka häller jag i grädden. Därefter mixar jag soppen till önskad konsistens, jag gillar grönsaksklimpar, andra gillar en slät soppa. Avslutningsvis kokar jag upp soppan igen med smetanan. Vill man kan man smaksätta soppan med cognac, kom dock ihåg att cognacen snabbt tar över smaken.
 


 
Kvällen avslutades med en kladdkaka som jag bakat tidigare på dagen. Receptet är lånat från bloggen Baktokig. Därifrån hittar man många underbara läckerheter.
 
"Kladdkaka med kladdig kaffefrosting"
 


Önskade mig en flaska Madeira som present från båten av Tony.

Lutande glas från Kina.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar