fredag 28 september 2012

Allmänt om renoveringen

Eftersom jag har fått kommentarer gällande organiseringen av vår renovering så tänkte jag nu göra ett inlägg som hoppeligen ger svar på de flesta frågorna.
 
Tillsammans med Tony började vi planera denna flytt till Åbo för över nio månader sedan, då hade vi redan i två års tid vetat om min studiesituation och om mina fortsatta studier i Åbo.Vi började genast sätta oss in i bostadsmarknaden eftersom det föll oss naturligt att ta steget vidare i vårt förhållande och köpa en lägenhet. Med tiden blev vi allt mer säkra på vilket område i Åbo vi skulle söka oss till och vi koncentrerade oss då enbart på detta.
 
En dag i våras fick vi upp våra ögon för denna lägenhet och Tony ringde mäklaren och önskade en visning. Eftersom vi tidigare bott i en lägenhet på cirka 120 kvadratmeter så tyckte Tony att denna var lite liten, men efter en tids funderande och övervägande beslutade vi oss för att se på lägenheten en andra gång, tillsammans. Då talade vi redan om lägenheten som om vi skulle bo i den, alltså var vi sålda. Vi gick igenom en nervpirrande period då vi väntade på svar angående vårt bud, efter några bud fram och tillbaka så var lägenheten vår.
 
Vårt syfte med lägenheten är att renovera upp den, bo i den och sedan sälja vidare den då vi vet vart livet för oss till näst. Den dag vi säljer lägenheten hoppas vi även gå med vinst eftersom vi nu satsar på att få den i bra skick, vi ser det alltså som en investering. Tony har alltid pratat om att renovera upp och sälja bostäder som ett intresse och därför är det nu med stor glädje som jag kan säga att vi tillsammans uppfyller denna dröm.
 
Då det kommer till planering av renovering så har vi till en början bott i lägenheten en tid för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Därefter har vi sakta mak börjat planera vad som ska renoveras, i vilken ordning allt ska göras och skissat upp en budget. Vi har flera gånger strosat runt i olika byggnadsaffärer och slutligen fått en helhetsbild av hur vi vill att vårt hem ska se ut. Då vi planerar resultatet tar vi två saker i beaktande, nämligen möjligheten att sälja lägenheten vidare och sedan vår egen stil.
 
En av de många saker som jag älskar med Tony är hans positiva inställning och hans öga för design och inredning. Tillsammans har vi suttit och planerat, diskuterat och skissat hur vi vill att lägenheten ska se ut. Att tillsammans bo och äga en lägenhet innebär kompromisser, men likaså innebär även ett förhållande och detta har inte varit något problem för oss. Visst kan vi vara av olika åsikter, men då löser vi det hela genom diskussion.
 
Vad gör vi då med allt avfall? Vi sorterar, fördelar och för till avstjälpningsplatsen. Vi dumpar inget från renoveringen i husets allmänna återvinningsstation. Vi har ansökt om lov för denna renovering från husbolaget, därefter har vi meddelat grannarna om projektet, när vi planerar vara färdiga och så vidare. Vi håller oss till de tillåtna tiderna då vi får ha oljud och efter det sköter vi mindre projekter som att städa undan och så.
 
Avslutningsvis vill jag poängtera att jag verkligen tror vi kommer vara nöjda med resultatet och att jag tror lägenheten kommer avspegla oss som ett par. Nedan några bilder från gårdagens rivande.
 
 
Köks"ön" är borta, likaså det resterande laminatet.


Golvet har vi nu tvättat alla dagar, byggdammet finns överallt!


Öppningen in till köket från tamburen är snart en före detta.
Tack för mig och jag beklagar det sjukligt långa inlägget, finns det flera frågor så svarar jag gärna. Till näst kan jag lova intressanta bilder på en ny inneboende som flyttar in hos oss i kväll. Kan ni gissa vem eller vad det är!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar