måndag 24 september 2012

Utmaningen Konstig & Annorlunda

Efter att ha funderat på denna utmaning en tid tänker jag nu genomföra den. Ordet konstigt är ett väldigt laddat ord som jag inte tänker tolka, utan jag kommer helt enkelt utgå från ordet annorlunda i en positiv bemärkning. Jag måste erkänna att denna utmaning blev ett riktigt huvudbry för mig och jag har nu snart i en veckas tid planerat och funderat vad som varit konstigt eller annorlunda i mitt liv.
 
"Skriv om det konstigaste stället du någonsin varit på, det konstigaste du någonsin ätit, den konstigaste människa du någonsin träffat... Eller ja, någonting konstigt bara. Alla skriver ju bara om normala saker jämt. Du får själv definiera begreppet "konstigt" för det orkar jag inte. H. Hemlig läsare (som för övrigt inte gillar Coca Cola Zero) :)"
 
 
Jag har tre annorlunda ställen som jag besökt som jag tänker berätta lite mera om. Tillsammans har Tony och jag gjort några saker som vi enbart tidigare kunnat drömma om. Vi har flygit helikopter över Ruka, det var verkligen en upplevelse värd att betala för. Detta var någonting som Tony redan länge önskat och såklart följde jag med honom.
  I fjol gjorde Tony och jag vår andra resa till Italien, spontant bestämde vi oss för att "bestiga" Vesuvius, det vill säga en aktiv vulkan. Detta var verkligen en av de mest intressanta saker jag någonsin gjort! Jag antar att inte alla varit på kraterns kant till en aktiv vulkan som borde fått utbrott för länge sedan.
 
En liten bit av vägen upp till toppen.

Kratern ser så harmlös ut. Väl nere kom alla känslor över en.

Rök och svavellukt.

Kraterns vackra kanter som vi delvis vandrade längs med.

Ingen rök utan eld.
I våras gjorde vi med Tonys farmor en utflykt till Isojoki där vi besökte Kyllikki Saaris suohauta (träskgrav). Mordet på Kyllikki Saari är ett av de mest kända av sitt slag i Finland, tyvärr har den skyldige aldrig funnits. Kyllikki mördades den 17 maj 1953. Fallet kändes extra nära en eftersom Tonys farmor själv är hemma från samma by och kände Kyllikki och kommer ihåg den hemska händelsen.
 


 
 
Konstigaste rätten jag ätit, hmm jag tycker väldigt mycket om sniglar. Tyvärr har jag nog aldrig ätit någonting riktigt konstigt, jag har smakat på hummer men måste säga att det var en besvikelse. Hoppeligen var den bara dåligt tillredd så kanske jag ännu nångång ger det en chans.
 

 
 
Den konstigaste och mest intressanta människan jag någonsin träffat var Hilmar Örn Hilmarsson som jag träffade på Island.  Hilmar Örn Hilmarsson är en isländsk musiker och kompositör, han är även sedan 2003 känd som högsta präst inom Ásatrúarfélagið (Ásatrú Association), en hednisk religiös organisation.
 
Hilmar i mitten. Lägg märke till vikingaskägget, vanligt hos många isländska män.
 
Chapter 4 av Óðin's Raven Magic av Hilmar Örn Hilmarsson med flera:
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar