torsdag 20 september 2012

Höstens soppa, ett barndomsminne!

Dagen började med en underbar frukost bestående av croissanter, kanelbullar och yosayoghurt. Jag kan verkligen tacka mitt besök för den underbara frukosten och för den nya matupplevelsen, det vill säga yosayoghurten. Av hela mitt hjärta rekommenderar jag den till alla, den är fri från konserveringsmedel, mjölkfri, laktosfri och kolesterolfri.
I dag har jag varit med min mommo på stan och hjälpt henne med lite allt möjligt. Eftersom hela dagen gått till det har jag än en gång varit en dålig bloggare, skämmas på mig! I morgon tänkte jag att vi skulle ha lägenhetsvisning, vilket innebär att jag visar vår nu städade lägenhet före renoveringen påbörjas.

Nu till inläggets verkliga ämne, nämligen min favorithöstsoppa! Jag tänkte dela med mig av min fammos pumpasopparecept, vilket jag uppdaterat lite efter egen smak och tycke. Då vi var till matbutiken passade jag på att investera i en stavmixer, eftersom jag halvt bränt ihjäl mig då jag mixat varm soppa i köksmixern.


OBH Nordica.

Älskar den härligt höstgula färgen!





Pumpasoppan passar bra med ett glas kallt vittvin.

Smaklig måltid!
 
Recept:

6-8 portioner
~ 1kg pumpakött
2 dl matlagningsgrädde
5 dl mjölk
1 tärning grönsaksbuljong
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
170 g bacon
150 g philadelphia
salt, peppar och vitpeppar

Kärna ur och gröp ur köttet, tärna köttet. Koka upp pumpaköttet i grädde, mjölk och grönsaksbuljong. Skala och tärna lök och vitlök, tärna bacon. Stek allt tills baconen är krispig. Blanda ner lök och bacon i soppan. Tillsätt philadelpiha, smaka av med salt, peppar och vitpeppar. Koka i cirka tio minuter. Var försiktig med saltet, eftersom bacon och buljong redan är salt i sig.

Mixa soppan. Serveras med en klick philadelphia och hårdstekt bacon. Om så önskas kan man lägga till lite konjak i soppan då den kokar i slutskedet.

2 kommentarer:

  1. Den här soppan kommer jag att pröva på:) Har så fina pumpor i mitt trädgårdsland. Tack för receptet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det smakar! Jag har en privat pumpaleverantör, dock blev det inga pumpor i år, min köpte jag i butiken för dyra pengar :) Men jag resonerades som så att en gång per år måste man iaf få pumpasoppa!

      Radera