söndag 16 september 2012

Händelserik kryssning

Efter den händelserika morgonen var det skönt att komma fram till Helsingfors. I Kampen möttes jag av moster och Alexandra. Vi hade äran att stöta på två trevliga cykelpoliser som gärna ställde upp på bild med mig. Vi lunchade och tossade runt i Kampen och Forum för att sedan bege oss med spårvagn ner mot Skatudden och Vikingterminalen.
 
Jag och de cyklande poliserna.


Vackra Alexandra!
 
Väl ombord på båten så var vi ner till Spa-avdelningen för att träffa en bekant som arbetar där. Vi passade samtidigt på att köpa oss en drink för att fira vår resa. Nam nam! Väl tillbaka i hytten fixade vi oss för buffén. Maten var underbart god och vi åt oss inte alldeles för mätta, utan vi blev just så där passligt mätta.


<3

Jag iklädd min Henri Lloyd Hailey-dress.

Jag älskar sikrom, det är absolut en delikatess!

Dessertbordet var en fröjd för ögat.

Jag i Alexandras glasögon, färdig för en drink i baren.

Väl i hamn tog vi bussen in till centrum av Stockholm. Alexandra och jag hade inga störra krav på Sthlms-vistelsen, bägge önskade vi ett uppköp var och inget mera. Med det som mål strosade vi sedan runt. Vi lunchade i Kulturhuset med Alexandras kusin som även är som en kusin för mig. Salladsbuffén var god och sällskapet var perfekt. Oturligt nog regnade/ösregnade det hela dagen i Sthlm, men det lät vi inte påverka vårt glada humör. Efter lunchen träffade vi Josse, tillsammans gjorde vi staden osäker! Många butiker hann vi besöka och både jag och Alexandra fick våra önskningar uppfyllda, ett uppköp var som vi var nöjda med.
 

Alexandra & Josse, vackra brudar!

Maten i Food Garden var makalös! Vi åt förrätts- och efterrättsbordet.

Italienskt rödvin.
Med oss i matbordet satt även ett äldre, trevligt, finlandssvenskt par. Intressanta diskussioner fördes och vi hade väldigt gemytligt tillsammans! Ni förgyllde verkligen kvällen.

Efterrätterna.
Senare på kvällen såg vi Tom Jones showen, underbar sångare och trevlig stämning. Vi hann även shejka loss hela natten på dansgolvet och träffa en kompis till mig. Eftersom det blåste full storm ut till havs så var det extra intressant att dansa då alla slängdes fram och tillbaka då båten slog mot vågorna. Vi dansade ända tills baren och dansgolvet stängdes.

Under resans gång har vi träffat många härliga Viking Lina anställda, och jag vill tacka er för er gästfrihet! Vi trivdes som fiskar i vattnet och detta var verkligen en oförglömlig resa. Jag vill även tacka min söta moster som visade oss hennes arbetsplats. Vill Ni resa trevligt och äta gott så ska ni kryssa med Gabriella och Viking Line, supertrevlig personal och äkta gourmetmat!

I morgon visar jag er mitt Sthlms fynd :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar